Teledysk Komasa + Rubik

 

Analiza wizualna teledysku Lost Me Mary Komasa z Anią Rubik

Analizę tę przeprowadziłem tylko i wyłącznie na podstawie obrazu nie sugerując się dźwiękiem i tekstem oraz nie czytając innych recenzji. Teledysk Lost Me promuję album Mary Komasa. Oprócz autorki wystąpiła w niej Anja Rubik. Kanwa teledysku opiera się na stłamszonej modelce /Anja Rubik/ i jej wyzwolicielce /Mary Komasa/.

Modelka jest załamana nerwowo i nie ma ochoty prezentować kolekcji projektanta. Zostaje jednak wypchnięta przez choreografa na wybieg. Przemierza pomieszczenie i w miejscu dla fotoreporterów spotyka swoją wyzwolicielkę. Mary Komasa zdalnie steruje ruchami Anji Rubik. Modelka rozbiera się do naga. W tym momencie guru, również naga wyjmuje pęk granatów i rzuca na wybieg. Przerażeni goście uciekają w popłochu. Modelka i wyzwolicielka nagie padają sobie w ramiona. Oto 4 przesłania zawarte w teledysku.

1. Nawoływanie do zamachu terrorystycznego. Wyzwolicielka, guru wyjmuje pęk granatów, wyciąga zawleczkę i rzuca w widownię. Gest i wyraz twarzy jest wymowny. Chce zniszczyć „zły, zgniły” świat mody, który zrobił „tyle złego” modelce. Pragnie uwolnić sponiewieraną modelkę. Granaty padają na podłogę nieopodal.

Mary Komasa i Anja Rubik

U góry kadr z teledysku Lost Me Mary Komasa.
U dołu fragment zdjęcia przedstawiającego zamaskowanych Palestyńczyków w strefie Gazy podczas parady w listopadzie 2003 roku. Żródło: zioneocon.blogspot.com

Nie wiemy, czy dochodzi do wybuchu. Film jest prezentowany w zwolnionym tempie i krótko po tym kończy się. Gdyby doszło do eksplozji, Mary i Anja zginęłyby prawdopodobnie w niej. Ten gest jest również gestem samobójczym.  Warto dodać, że Mary Komasa była również modelką.

Mary Komasa i Anja Rubik

U góry kadr z teledysku Lost Me Mary Komasa.
U dołu fragment zdjęcia przedstawiającego wnętrze kawiarni w Paryżu po fałszywym alarmie terrorystycznym w listopadzie 2015 roku. Źródło: Youtube/RT

2. Zachęcanie do ekshibicjonizmu. Modelka zrzuca prezentowaną kreację i staje zupełnie naga na wprost fotografów. Publiczność nie jest przygotowana na taki widok. Na ich twarzach maluje się szok, zdumienie, niedowierzanie. Choreograf nie przerywa przedstawienia.

Mary Komasa i Anja Rubik

U góry kadr z teledysku Lost Me Mary Komasa.
U dołu fragment zdjęcia z filmu pornograficznego.

Modelka po zdjęciu ubrań wykonuje erotyczny taniec podobny do streap tease i doznaje ekstazy. Mimo, że jest zalana łzami, doznaje katharssis w wyniku zdalnego działania wyzwolicielki.

Mary Komasa i Anja Rubik

U góry kadr z teledysku Lost Me Mary Komasa.
U dołu fragment zdjęcia z filmu pornograficznego.

3. Propagowanie homoseksualizmu. W końcowej scenie dochodzi do połączenia guru z modelką. Modelka doznaje spełnienia, ekstazy, rozkoszy. Wyzwolicielka jest nieco powściągliwa w odwzajemnianiu uczuć. Jej ciało jest również bardziej zakryte.

Mary Komasa i Anja Rubik

U góry kadr z teledysku Lost Me Mary Komasa.
U dołu fragment zdjęcia z filmu pornograficznego.

4. Eksponowanie demonizmu. Mary steruje zdalnie Anją. Pokazuje jej, jakie ruchy ma wykonać. Anja jest zahipnotyzowana. Tańczy w transie. Jest całkowicie poddana wyzwolicielce. Zdejmuje z siebie ubrania mimo publiczności, która ją ogląda. Nie reaguje również, gdy wyzwolicielka rzuca granaty. Jest zbyt uległa i bez woli aby właściwie zareagować. Nie zdaje sobie sprawy, że ładunek może za chwilę wybuchnąć i w pierwszej kolejności zabić właśnie ją. Jest bowiem bliżej potencjalnego epicentrum. Modelka zachowuje się jak wyznawczyni sekty, której guru stoi właśnie przed nią i chce się z nią zjednoczyć. Na dowód tego guru również się obnaża.

Mary Komasa i Anja Rubik

U góry kadr z teledysku Lost Me Mary Komasa.
U dołu uczestniczka w ekstazie podczas spotkania z przywódcą sekty Bhagwan Shree Rajneesh. Kadr z filmu Child of the Commune Maroesja Perizoniusa. Źródło: youtube/Dutch Docomentary.

Mary Komasa wcielająca się w rolę wyzwolicielki przedstawiona jest w teledysku demonicznie. Wygląda jak opętana przez demony. Jest bezwzględna. Skłonna jest do unicestwienia całej sali widzów. To są ci „źli i zepsuci” z kręgów mody. Chce wydrzeć im niewinną modelkę, pożartą przez bezduszną maszynę show biznesu modowego. Wyzwolicielka jest również bezduszna. W jej oczach można dostrzec pogardę. Ona brzydzi się widzami. Chce ich zetrzeć w pył. Nie ma wątpliwości co do intencji guru. Rzuca na wybieg nie jednego granata, lecz cały pęk.

Mary Komasa i Anja Rubik

U góry kadr z teledysku Lost Me Mary Komasa.
U dołu przywódcą sekty Bhagwan Shree Rajneesh w czasie uzdrawiania. Kadr z filmu Child of the Commune Maroesja Perizoniusa. Źródło: youtube/Dutch Docomentary.