Jolanta Szymanek

Jolanta Szymanek jest absolwentką Akademii Foto Oko (2019). Nie zrealizowała pracy dyplomowej, jednak jej zdjęcia są godne uwagi i warte szerszej publikacji.

Autorka wykonuje dokumentację swoich obiektów fotograficznych. Stylistyka jest zbliżona do prac określanych ready-made.

„Ready-made (fr. objet trouvé, 'gotowy przedmiot') – pojęcie z dziedziny sztuki, opisujące przedmiot stanowiący dzieło sztuki lub będący częścią dzieła sztuki, który został utworzony z przedmiotu codziennego użytku lub z odpadków. Użycie takiego przedmiotu w kontekście innym niż ten, do którego został przeznaczony, nadaje mu inny sens.” Źródło: Wikipedia

Fotografka tworzy obiekty fotograficzne będące połączeniem przedmiotów codziennego użycia i owoców oraz warzyw. Efekt jaki uzyskuje jest różnoraki. Od typowych obiektów ready made (z definicji) przez zaskakujące scenki do klasycznych stylizacji kulinarnych. Prezentowane tutaj prace są w większości zbliżone do obiektów ready mades, które najlepiej pokazują potencjał twórczy autorki.

Wiele z niniejszych zdjęć zostało wyróżnionych w cotygodniowych spotkaniach online w Akademii Foto Oko.

„Jolanta Szymanek studentka Akademii Foto Oko, autorka wyróżnionego zdjęcia eksploruje okolice fotografii kulinarnej. Jej to jedno z najciekawszych zdjęć Joli, bo wykracza daleko poza typowy packshot kulinarny lub nieco bardziej zaawansowaną stylizację kulinarną. Zdjęcie zabarwione jest nadrealizmem. Przypominają mi się prace Marcela Duchampa, który zmieniał funkcję przedmiotu codziennego użytku. Ta zmiana była podnoszona do rangi sztuki (np. słynny pisuar podpisany jako „Fontanna”).

Na zdjęciu mamy dwa elementy zaskoczenia: pomidor na tarce, która nie służy do rozdrabniania tego typu warzyw (w zasadzie pomidor to owoc) i efekt działania, czyli rozdrobnione cząstki pomidora przeistaczają się w małe pomidorki. Gratuluję autorce dobrego pomysłu i zachęcam do dalszej pracy w tej dziedzinie.”

Źródło: http://jak-zrobic-zdjecie.pl/surrealistyczna-fotografia-kulinarna-wyroznione-zdjecie-288-kursy-281-afo/

„Jolanta Szymanek konsekwentnie eksploruje temat peryferii fotografii kulinarnej. Jest przykładem, że skupienie się na jednej tematyce przynosi najlepsze rezultaty. Czasem gdy pytam zainteresowanych nauką fotografii co chcieliby fotografować, jaki jest ich największy problem, otrzymuję przykładową odpowiedź: fotografia dziecięca, pejzaże, koncerty i architektura. Taka rozpiętość tematyczna powoduje, że wysiłek włożony w szlifowanie warsztatu rozkłada się na wiele specjalizacji fotograficznych, przez co postępy są niezmiernie powolne. Zdjęcie jest udaną próbą zmiany przeznaczenia przedmiotów czyli wytworów znanych w sztuce jako ready-mades.”

Źródło: http://jak-zrobic-zdjecie.pl/nieszablonowe-zdjecie-kulinarne-portret-rodzinny-i-zdjecie-architektury-wyroznienia-289-kursy-i-282-afo/

„W swojej kulinarnej kreacji Jolanta Szymanek zawarła z jednej strony motyw Frankensteina i popularnej idei kobiety i mężczyzny jako dwóch poszukujących się połówek. Nawiasem, zachęcam do przeczytania powieści Mary Shelley Frankenstein albo: Współczesny Prometeusz (1818), bo przy tak licznych ekranizacjach, nie obejrzałem wartościowej interpretacji filmowej tego dzieła. Zapraszam do odnalezienia własnego klucza do rozszyfrowania zagadki fotograficznej Joli, a jest nad czym się głowić.”

Źródło: http://jak-zrobic-zdjecie.pl/artystyczne-zdjecie-rodzinne-kulinarna-martwa-natura-i-portret-kreatywny-owoce-recenzji-zdjec-online-291-kursy-i-284-afo/

„Jolanta Szymanek przyzwyczaiła nas do swoich ready mades. Tak naprawdę są to obiekty – rzeźby – mini instalacje. Jednak autorka wypuszcza w obieg dokumentację fotograficzną tych foto-obiektów. To zdjęcia, a nie obiekty są ostatecznym dziełem. Gdyby niska trwałość spożywczych rzeźb, mogłyby one samoistnie utworzyć np. wystawę.”

Źródło: http://jak-zrobic-zdjecie.pl/zdjecia-dzieciece-i-nietypowa-martwa-natura-wyroznione-zdjecia-296-kursy-i-289-afo/

Oto dwie plansze robocze z procesu twórczego Jolanty Szymanek.